Heti foglalkozások 8.

Tematikus foglalkozás – egyenlőtlenség

Foglalkoztatási egyenlőtlenségekről beszélgettünk a mai tematikus foglalkozáson.

A társadalmi munkamegosztás szerint egy ország népessége az alábbi csoportokba sorolható:

  • gazdaságilag aktívak, azaz foglalkoztatottak,
  • gazdaságilag inaktívak (pl.:nyugdíjasok, leszázalékoltak, rokkantak stb.)
  • eltartottak (gyermekek, tanulók), illetve
  • munkanélküliek.

Nyilvánvaló, hogy ez alapvető egyenlőtlenségek forrása lehet. Nem mindegy, hogy van-e valakinek állása és rendszeres jövedelme, vagy nincs; öregségi nyugdíjat kap-e vagy csak rokkantsági járadékban részesül.

A munkanélküliség a különböző szempontok alapján lehet:

  • tartós, átmeneti és szezonális munkanélküliség,
  • ifjúsági, női, kisebbségi csoportok, munkanélkülisége,
  • országos, regionális, városi, falusi,… munkanélküliség,
  • önkéntes és nem önkéntes munkanélküliség.

Tematikus foglalkozás – Európai uniós italok

Korábban beszéltünk az Európai Unióételeiről, most azok italait ismertük meg. Majd ezt követően videót néztünk a témával kapcsolatban, melyen az egyes országok neves italait tekinthettük meg. Megbeszéltük az egyes koktélok összetevőit, elkészítési módját, legfőbb előfordulási helyeit. Szó esett arról, hogy melyik ital melyik napszakban, melyik évszakban, vagy milyen alkalomból a lehető legjobb választás, vagy, hogy mikor van leginkább aktualitása. Természetesen ennek a témakörnek a kapcsán is elmondhatták, hogy melyik ital tetszik számukra a legjobban.

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv  

 A XXI. század az interaktív eszközök százada, ezért ezen a foglalkozáson nagy hangsúly helyeztünk a IKT eszközök használatára. A tanulók a tanulmányaik során gyakran használják pl az Apáczai Tudástár  interaktív feladatait a magyar nyelv és irodalomórákon, de nem minden feladatra jut idő, ezért a foglalkozáson lehetőség nyílt arra, hogy minél többen dolgozhassanak az interaktív táblán. Megismertettem velük a learningapps.org internetes oldalt, ahol saját készítésű tankockák megoldására is sor került. A foglalkozáson ismertettem velük, hogyan készíthetnek a tanulók saját tankockákat, feltöltve az oldalra, hogyan segíthetik egymás tanulmányi munkáját. A gyerekek nagy érdeklődést tanúsítottak, és többen vállalkoztak otthoni feladatként, tankockák készítésére.

 Tantárgyi fejlesztés – matematika 

A nyolcadik foglalkozáson rátértünk a szöveges feladatokra, melyek egyenlettel, egyenlőtlenséggel megoldhatóak, megalapozva ezzel majd a következő tanév szöveges feladatait, melyeket típusokra bontva (pl.: helyi értékes, geometriai számításos, fizikai számításos, együttes munkavégzéses stb.) tanulunk majd. Szövegértelmező és szövegalkotó képesség, a helyes tanulási szokások: megoldási terv, becslés, a megoldás áttekinthető, szabatos leírása, a megoldás helyességének ellenőrzése, diszkusszió, ezeken a feladatokon keresztül fejleszthető. Mivel a szöveges feladatok egy részében megfogalmazott problémák hétköznapi tapasztalatokból indulnak ki, alkalmasak a szociális és környezeti kompetenciák fejlesztésére is.

Nyelvi foglalkozás – angol

a barátok témaköre( 888 kérdés és válasz alapján)

Ezen a foglalkozáson szintén folytattuk az emberek jellemzését. A külső és a belső tulajdonságaikon túl megbeszéltük, hogy kinek hány barátja van, mit szoktak csinálni szabadidejükben, miről szoktak beszélgetni egymással. Az osztálytársaikról is szó esett, milyen közös programokat szoktak csinálni együtt, milyen kirándulásokon szoktak részt venni. A legjobb barát jellemzése is központi téma volt. Kiemeltük a negatív és a pozitív jelzőket. Aki rendelkezett példaképpel elmondhatta, hogy miért éppen azt a személyt választotta. Az óra végén a  barkóba mintájára megpróbálhatták kitalálni híres emberek neveit tulajdonságaik alapján.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.