Tematikus foglalkozás – társadalmi egyenlőség
A társadalmi egyenlőség – egyenlőtlenség témakörét folytattuk ma is. Erre a kérdésre kerestük a mai tematikus foglalkozáson a választ: Mit adhat az iskola, a tudás a gyerekeknek?
A tanulók szerint az iskolai továbbhaladásukat és sikerességüket befolyásolja, hogy milyen mértékben és módon jutnak hozzá az információhoz és a tudáshoz. A tudás átadásában és közvetítésében jelentős szerepe van: az iskolának, a családnak, a médiának.
A jó életnek az is feltétele a gyerekek szerint, bár nem minden esetben, hogy a nagyobb tudással és a nagyobb iskolázottsággal, több jövedelem jár. Úgy gondolják, ha többet tudnak, akkor több a választási lehetőségük a világban.
A foglalkozás végén a tanulók erre a megállapításra jutottak: A nagyobb tudás, a magasabb iskolázottság, egyszerűen nagyobb esélyt ad arra, hogy az ember „gazdagabban” éljen.
Tematikus foglalkozás – Európai Unió
A mai tematikus foglalkozáson, melynek témája az Európai Unió, az EU-ról mondták el eddigi ismereteiket a tanulók:
- Mit hallottak már az Európai Unióról?
A foglalkozás végén összefoglaltuk ismereteinket az EU-ról:
- Megbeszéltük, hol, mikor és miért alakult meg az Európai Unió.
- Mely országok alakították meg?
- Jelenleg hány tagja van? Mely országok az Európai Unió tagállamai?
A gyerekek a jelenlegi tagállamokat megkeresték Európa térképén, illetve interaktív táblán is kivetítettük ezeket az országokat.
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv
A fogalmazási készség fejlesztésére helyeztük a hangsúlyt ezen a foglalkozáson. Mivel közelgett nagy nemzeti ünnepünk március 15-e, ezért ezzel a jeles eseménnyel kapcsolatosan kellett mindenkinek egy 8-10 mondatos fogalmazást írnia: „ A nagy napon”címmel. Előzetesen átismételtük a fogalmazás írásának a legfontosabb lépéseit, szabályait. Kiemelve a tartalom, szerkezet, nyelvi megformáltság, a helyesírás fontosságát. A foglalkozás végén a tanulók felolvasták egymásnak az alkotott szövegeket és értékelték egymás munkáját.
Tantárgyi fejlesztés – matematika
A hatodik foglalkozáson az egyenlet, egyenlőtlenség, azonosság, azonos egyenlőtlenség, alaphalmaz, megoldáshalmaz (igazsághalmaz) fogalmakat értelmeztük. Ezt követően az egyenletek, egyenlőtlenségek megoldása a két oldal egyenlő változtatásával (a mérlegelvvel) következett. Megnéztünk egy oktató videót, mely szemléletessé tette, miért is nevezik mérlegelvnek, majd egyszerűbb egyenleteket, egyenlőtlenségeket oldottunk meg. Fontos szerepet tulajdonítottunk annak, hogy felismerjük a megoldás során az azonosságot, illetve azonos egyenlőtlenséget. Tudatosítottuk, hogy ilyenkor mely számok a megoldáshalmaz elemei, milyen kapcsolat van ilyenkor az alaphalmaz és igazsághalmaz elemei között. A cél: a mérlegelv megismerése, jártasság az egyszerű egyenletek, egyenlőtlenségek megoldásában.
Nyelvi foglalkozás – angol
A bemutatkozás témaköre ( 888 kérdés és válasz című könyv alapján)
Azokkal a kérdésekkel foglalkoztunk, amelyeket a bemeneti mérés is tartalmazott. ( kereszt és vezetéknév megadása, nevük elbetűzése, születési hely és idő megadása, lakcím megadása, lakóhely) Megbeszéltük, hogy mi a különbség a ház és a lakás között. Elmondták, hogy milyen messze laknak az iskolájuktól és hogyan jutnak el oda. Egymásnak tettek fel kérdéseket először párokban, majd csoportokban. Az is fontos feladatuk volt, hogy a másik hibáit észrevegyék és kijavítsák. A célom az volt, hogy ne féljenek megszólalni egymás előtt, bátran fejezzék ki magukat még akkor is, ha esetleg hibás a mondanivalójuk.