Heti foglalkozások 5.

Tematikus foglalkozás – fogyatékosság

A mai foglalkozáson átbeszéltük a fogyatékosság kérdéskörét, különös tekintettel az alapvető fogyatékossági tényezőkre. A tanulók szerint a legfontosabb: a másság elfogadása, a mássággal szembeni türelem, igyekezet a másik életmódjának megismerésére és megértésére, pl.: a vakok és gyengén látók, a siketek és nagyothallók, a mozgáskorlátozottak, az értelmi fogyatékosok (autisták és down-szindrómások) esetében. Megfogalmazták: oda kell figyelni, hogy a gyerekek elfogadóbbak legyenek azokkal, akik számukra, az ő szemükben esetleg kilógnak a sorból. Vigyázni kell, hogy a segítségnyújtás, a viszonzást nem váró segítség következtében ne alakuljon ki a sajnálat és ne legyen függőségérzése a megsegített gyerekeknek, felnőtteknek.

Tematikus foglalkozás – Európai unió

A tematikus foglalkozásunk mai témája: Európai Unió.

  • Mit kell tudnunk az Európai Unióról?

Először az unió szó jelentését fejtettük meg. A gyerekek bátran elmondták ötleteiket, mit jelenthet ez a kifejezés: összefogás, együttműködés, szövetség, egymás segítése, …

Az ötletbörze lezárásaként az Idegen szavak és kifejezések szótárában és az idegen-szavak.hu online szótárban néztük meg a szó jelentését.

Az Európai Uniós foglalkozások célja, hogy a tanulók megismerjék az Unió történetét, működését, felépítését, átfogó képet kapjanak a csatlakozott országok kultúrájáról, gazdasági és politikai szerepéről. A mai foglalkozáson az Európai Unió történetét ismerhették meg a diákok filmvetítésen keresztül. Ezután kvíz formájában adhattak számot a látottakról.

 Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv

A foglalkozáson olyan szövegértési feladatlap megoldására került sor, amelyben dokumentumszöveggel találkoztak a tanulók. A grafikonok, használati utasítások …a mindennapi élet információit közölték számukra. A szöveges és a vizuális információk együttes felfogásával az egyéni tanulási stratégiák továbbfejlesztésére is lehetőség nyílt. A szöveg megértése és a feladatok önálló megoldása segítséget adott abban, hogy fejlődjön a tanulók koncentrációja, az önálló gondolkodás képessége, az ok-okozati összefüggések felismerése. A foglalkozás végén közösen ellenőriztük a feladatokat, megbeszéltük a feladat megoldása során felmerülő problémákat, s igyekeztünk azokra  helyes iránymutatásokat adni.

 Tantárgyi fejlesztés – matematika  

Az ötödik foglalkozáson az eddig tanultak gyakorlása volt a kitűzött feladat. Vajon nehézséget jelent-e, ha a tanult műveleteket összerendezzük egy műveletsorrá, így nem csak magára a műveletre kell figyelni, de a helyes sorrendre is. Emlékezet, összefüggéslátás, rendszerező képesség, számolási, szövegértés, szövegalkotás, induktív, deduktív gondolkodás fejlesztése a cél.

Az algebrai kifejezésekről tanultakat úgy gyakoroltuk, hogy az egyenletek, egyenlőtlenségek átalakítása, a megoldásuk ellenőrzése, a szöveges feladatban adott összefüggések matematikai modelljének felírása, illetve a geometriában, fizikában tanult képletek alkalmazása ne jelentsen gondot.

Nyelvi foglalkozás – idegen nyelv – angol

Beszéd fejlesztése

Az első feladatban két képet láthattak a tanulók. A különbségeket kellett észrevenniük és elmondaniuk a többieknek. Itt a képleírás szabályait kellett követniük, a folyamatos jelen időt használva. Ezért ezt az igeidőt is átismételtük és felelevenítettük a szükséges kifejezéseket is. Mivel a kép egy pikniket ábrázolt az ezzel kapcsolatos élményeiket is megosztották egymással. Az ezt követő pármunkában Richard és Harry napirendjét kellett összehasonlítaniuk. Ennél a feladatnál az egyszerű jelen időt kellett alkalmazniuk, ezért ezt a nyelvtani anyagot is átbeszéltük. Később képek alapján kellett elmondaniuk egy család londoni  kirándulását, szépen végigvezetve, hétfőtől péntekig. Az óra végén a saját tapasztalataikat osztották meg a közös utazásokkal kapcsolatban.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.