Tematikus foglalkozás – társadalmi egyenlőség
A mai foglalkozáson az egyenlőtlenségről beszéltünk, a tanulók saját tapasztalataikból gyűjtötték a példákat.
Az általuk felsorolt példákból ezen a napon kiemeltük, a nemi és vagyoni eltéréseket. Elolvastuk közösen József Attila: De szeretnék gazdag lenni költeményét, amelynek elemzésével szemléletesebbé tettük a vagyoni különbség fogalmának sokrétűségét.
A beszélgetésben kitértünk arra, hogy a gazdagság mennyire lehet tartós és melyik típusát tartják elfogadhatónak és melyiket nem.
A gyerekekből alakult csapatok különböző társadalmi csoportok élethelyzetét mutatták be, szituációs játékokkal. A további egyenlőtlenségek megbeszélését a következő foglalkozáson folytatjuk.
Tematikus foglalkozás – Az Európai Integráció
A mai tematikus foglalkozáson beszélgettünk az Európai Unió közvetlen előzményeiről.
Az alábbi témákat érintettük:
- Marshall-terv
- Hogyan segített az USA kontinensünk újjáépítésében?
- Megbékélés a korábbi ellenségek között: Franciaország-Németország.
- Hogyan lettek a korábbi ellenségek egymás gazdasági partnerei?
Beszéltünk az Európai Gazdasági Közösségről, a Montánunióról, az Európai Közösségről, a maastrichti egyezményről, vagyis az Unió tulajdonképpeni létrehozásának előzményeiről.
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv
A hangos olvasási és szövegértő képesség fejlesztése volt a foglakozás célja. A tanulók először hangosan olvasták fel a kiválasztott szöveget, majd a témájával kapcsolatos kérdésekre frontálisan válaszoltak. Néhány tanulónál problémát okozott a folyamatos , hangzó olvasás, ezért ők többször is elolvastak egy-egy mondatot. A kérdésekre adott válaszokban sokat segített az, hogy voltak előzetes ismereteik is, mivel „Toldi Miklós szerelme” volt a szöveg témája. A foglalkozás végén tudatosodott a tanulókban, milyen fontos az értő, kifejező olvasás a tanulmányaik során.
Tantárgyi fejlesztés – matematika
A negyedik foglalkozáson tovább folytattuk az alapműveletek alkalmazását az algebrai kifejezésekkel. Egytagú kifejezés szorzása, osztása egytagú kifejezéssel; Többtagú kifejezés szorzása, osztása egytagú kifejezéssel; Többtagú kifejezés szorzattá alakítása kiemeléssel. A feladattípusok között volt általános feladat, hibát kereső, a tanultakat elmélyítő, az ötletességet fejlesztő feladat. Ezek segítségével fejlesztettük az emlékezetet, összefüggéslátást, rendszerező képességet, szövegalkotást, szövegértést, számolást, deduktív, induktív következtetést.
A tanultak gyakorlati alkalmazására olyan naponta felmerülő szituációkat kerestünk, melyek összefüggéseinek leírása megoldható a matematika nyelvén, illetve képletek értelmezhetők ezen ismeretek segítségével.
Nyelvi foglalkozás – angol
olvasott szöveg utáni értés fejlesztése
A tanulóknak egy szöveg üresen hagyott részeit kellett pótolniuk bizonyos szavak kiválasztásával. Ezután az olvasott történetnek három cím közül a legmegfelelőbbet kellett adniuk. A megoldások után értelmeztük az olvasottakat, átbeszéltük a szavakat, kifejezéseket és mi is próbáltuk felidézni egy kellemes nyaralás emlékeit. Mindenki felírt a táblára egy szót, ami a vakációról eszébe jutott, majd közösen egy történetet hoztunk létre ezek felhasználásával. A következő feladatban egy mini tesztet kellett kitölteniük. Az ellenőrzés után értelmeztük a szöveget és kis csoportokat alkotva ők is készítettek tesztkérdéseket, amelyeket a többi csoport oldott meg.