Heti foglalkozások 3.

Tematikus foglalkozás – társadalmi egyenlőség

A mai foglalkozáson átismételtük az egyenlőség fogalmát és típusait. Új ismeretként arról beszélgettünk, hogy az egyes képek pl. épületek, élelmiszerek, emberek,… ,  kiből, milyen érzést váltanak ki.

A gyerekek által felsorolt példákból jól látszott, hogy azonos dolgok, más és más érzéseket váltanak ki belőlük és eltérő emlékek jutnak eszükbe az egyes képek alapján. A mai foglalkozáson megbeszéltük az elfogultság és megkülönböztetés fogalmát is.  Az állampolgárság fogalma is szóba került.

Az emberi rasszokról és az etnikumokról is szó volt a beszélgetésben. Kíváncsi voltam arra is, hogy mennyire figyelik a híreket, a mindennapi eseményeket és hogy ezzel a témával kapcsolatban milyen híreket hallottak a közelmúltban. Megnéztük a tematikus térképen, hogy Magyarországon milyen nemzetiségek élnek. A tanulók, a hazánkban élő etnikumokhoz tartozó emberekhez kapcsolódó ismereteikből soroltak példákat.

Tematikus foglalkozás  Európai Unió

A foglakozáson Európával ismerkedtünk.

Ötödik és hatodik osztályos gyerekek is vesznek részt a foglalkozásokon, több időt kell fordítani Európa megismerésére, a földrajzi ismeretek és térképhasználat fejlesztésére is.

A foglalkozáson csoportokban dolgoztak a tanulók. A térképen Európával, mint földrésszel ismerkedtek, megnézték határait, megkeresték a kontinens legfontosabb számadatait.

A csoportok különböző feladatokat kaptak Európa földrajzával kapcsolatban: pl.:  Európa tájai, folyói, tavai, népei, beszélt nyelvek, …

Kontinensünk „Leg”-ei – keresés az interneten, pl.:

  • Leghosszabb folyó
  • Legmagasabb hegycsúcs
  • Legnagyobb tó, legnagyobb édesvízi tó
  • Legnagyobb kiterjedésű alföld,
  • Legnagyobb területű ország,
  • Legnépesebb állam,
  • Legsűrűbben lakott ország, …

Minden csoport ismertette az általuk elvégzett feladatot, majd a többi csapatból kérdést is tettek fel a gyerekek. A foglalkozás végén a tanultak felhasználásával vetélkedtek a  csoportok találós kérdések megoldásával.

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv 

 A foglalkozáson játékos anyanyelvi feladatokat oldottak meg a gyerekek. Szívesen vettek részt a foglalkozáson, ahol egyénileg és csoportokban is dolgoztak. Az óra célja a szókincsbővítés volt. A feladatok között helyet kaptak a szófajtani ismeretek, szólások és közmondások, szavak elő- és utótagjainak pótlása. A feladatmegoldáshoz a Szinonimaszótárt és a Magyar Értelmező Kéziszótárt is segítségül hívtuk. Több olyan tanuló van a csoportban, akinek otthon nincs lehetősége ezek használatára, így a szótárban való tájékozódás egy kis nehézséget okozott.  A szólás és közmondások felelevenítése során kiderült, hogy sokan nem ismerik azokat, illetve nem tudják jelentésüket, ezért ezeket megbeszéltük, rögzítettük. Egy – egy ismeretlen szó jelentését újra megfogalmaztuk, remélve, hogy mindezek beépülnek a tanulók szókincsébe. Az óra végét játékkal zártuk, s így egy vidám, jó hangulatú órát töltöttünk együtt.

Tantárgyi fejlesztés – matematika

A harmadik foglalkozáson az egynemű és különnemű algebrai kifejezések értelmezésével, megkülönböztetésével kezdtünk. Az előbbiek ismeretében rátértünk az algebrai fejezésekkel végezhető alapműveletekre. Könnyebben érthetők és tanulhatók meg ezek a diákoknak, ha segítségül hívjuk a racionális számok körében végzett műveletek során szerzett ismereteket. Az algebrai kifejezések összevonásának megtanítását frontálisan kezdtük el. Néhány példán keresztül világítottuk meg a fogalmat. Ezt követően az egynemű algebrai kifejezések összevonásával (összeadás, kivonás) gyakoroltuk, hogy melyek az egyneműek és összevonhatók, illetve melyek a különneműek és össze nem vonhatók.

Nyelvi foglalkozás – idegen nyelv – angol

hallott szöveg utáni értés fejlesztése

Ezen a foglalkozáson a hallott szöveg utáni értést fejlesztettük egy feladatsor alapján. Az első feladatban a tanulóknak tényeket kellet kiszűrniük a hallott szövegből és beírniuk az üresen hagyott helyekre. A másodikban párosítaniuk kellett egy szöveg alapján személyeket különféle tárgyakkal. Az utolsóban három lehetőség közül kellett bejelölni a megfelelőt a CD alapján. A foglalkozás végén megbeszéltük az előforduló ismeretlen szavakat és kifejezéseket.

Összességében elmondhatom, hogy a gyerekek nagyon ügyesen oldották meg a feladatokat és kiválóan meghallották a szükséges információkat.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.