Tematikus foglalkozás – társadalmi egyenlőség
A mai foglalkozáson átismételtük az egyenlőség fogalmát és típusait. Új ismeretként arról beszélgettünk, hogy az egyes képek pl. épületek, élelmiszerek, emberek,… , kiből, milyen érzést váltanak ki.
A gyerekek által felsorolt példákból jól látszott, hogy azonos dolgok, más és más érzéseket váltanak ki belőlük és eltérő emlékek jutnak eszükbe az egyes képek alapján. A mai foglalkozáson megbeszéltük az elfogultság és megkülönböztetés fogalmát is. Az állampolgárság fogalma is szóba került.
Az emberi rasszokról és az etnikumokról is szó volt a beszélgetésben. Kíváncsi voltam arra is, hogy mennyire figyelik a híreket, a mindennapi eseményeket és hogy ezzel a témával kapcsolatban milyen híreket hallottak a közelmúltban. Megnéztük a tematikus térképen, hogy Magyarországon milyen nemzetiségek élnek. A tanulók, a hazánkban élő etnikumokhoz tartozó emberekhez kapcsolódó ismereteikből soroltak példákat.
Tematikus foglalkozás – Európai Unió
A foglakozáson Európával ismerkedtünk.
Ötödik és hatodik osztályos gyerekek is vesznek részt a foglalkozásokon, több időt kell fordítani Európa megismerésére, a földrajzi ismeretek és térképhasználat fejlesztésére is.
A foglalkozáson csoportokban dolgoztak a tanulók. A térképen Európával, mint földrésszel ismerkedtek, megnézték határait, megkeresték a kontinens legfontosabb számadatait.
A csoportok különböző feladatokat kaptak Európa földrajzával kapcsolatban: pl.: Európa tájai, folyói, tavai, népei, beszélt nyelvek, …
Kontinensünk „Leg”-ei – keresés az interneten, pl.:
- Leghosszabb folyó
- Legmagasabb hegycsúcs
- Legnagyobb tó, legnagyobb édesvízi tó
- Legnagyobb kiterjedésű alföld,
- Legnagyobb területű ország,
- Legnépesebb állam,
- Legsűrűbben lakott ország, …
Minden csoport ismertette az általuk elvégzett feladatot, majd a többi csapatból kérdést is tettek fel a gyerekek. A foglalkozás végén a tanultak felhasználásával vetélkedtek a csoportok találós kérdések megoldásával.
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv
A foglalkozáson játékos anyanyelvi feladatokat oldottak meg a gyerekek. Szívesen vettek részt a foglalkozáson, ahol egyénileg és csoportokban is dolgoztak. Az óra célja a szókincsbővítés volt. A feladatok között helyet kaptak a szófajtani ismeretek, szólások és közmondások, szavak elő- és utótagjainak pótlása. A feladatmegoldáshoz a Szinonimaszótárt és a Magyar Értelmező Kéziszótárt is segítségül hívtuk. Több olyan tanuló van a csoportban, akinek otthon nincs lehetősége ezek használatára, így a szótárban való tájékozódás egy kis nehézséget okozott. A szólás és közmondások felelevenítése során kiderült, hogy sokan nem ismerik azokat, illetve nem tudják jelentésüket, ezért ezeket megbeszéltük, rögzítettük. Egy – egy ismeretlen szó jelentését újra megfogalmaztuk, remélve, hogy mindezek beépülnek a tanulók szókincsébe. Az óra végét játékkal zártuk, s így egy vidám, jó hangulatú órát töltöttünk együtt.
Tantárgyi fejlesztés – matematika
A harmadik foglalkozáson az egynemű és különnemű algebrai kifejezések értelmezésével, megkülönböztetésével kezdtünk. Az előbbiek ismeretében rátértünk az algebrai fejezésekkel végezhető alapműveletekre. Könnyebben érthetők és tanulhatók meg ezek a diákoknak, ha segítségül hívjuk a racionális számok körében végzett műveletek során szerzett ismereteket. Az algebrai kifejezések összevonásának megtanítását frontálisan kezdtük el. Néhány példán keresztül világítottuk meg a fogalmat. Ezt követően az egynemű algebrai kifejezések összevonásával (összeadás, kivonás) gyakoroltuk, hogy melyek az egyneműek és összevonhatók, illetve melyek a különneműek és össze nem vonhatók.
Nyelvi foglalkozás – idegen nyelv – angol
hallott szöveg utáni értés fejlesztése
Ezen a foglalkozáson a hallott szöveg utáni értést fejlesztettük egy feladatsor alapján. Az első feladatban a tanulóknak tényeket kellet kiszűrniük a hallott szövegből és beírniuk az üresen hagyott helyekre. A másodikban párosítaniuk kellett egy szöveg alapján személyeket különféle tárgyakkal. Az utolsóban három lehetőség közül kellett bejelölni a megfelelőt a CD alapján. A foglalkozás végén megbeszéltük az előforduló ismeretlen szavakat és kifejezéseket.
Összességében elmondhatom, hogy a gyerekek nagyon ügyesen oldották meg a feladatokat és kiválóan meghallották a szükséges információkat.