Tematikus foglalkozás – Pünkösdi népszokások
A mai tematikus foglalkozáson az “A” komponens tanulói a Pünkösdi népszokásokkal ismerkednek.
Mai témánk: Pünkösdi népszokások, hagyományok
Piros Pünkösd napját ezer éve virággal köszöntik Európa sok országában.
A templomokban évről évre megemlékeznek erről a napról, így Ajakon is a Nagyboldogasszony templomban.
Változatosan helyettesíthetik a templomokban a lángnyelveket, van ahol a pünkösdi rózsa szirmaival, máshol piros színű virágokkal helyettesítették, a Szentlélek jelképeként pedig fehér galambot repítettek szabadon. A lányok és asszonyok bíborvörös ruhába öltöztek, befont copfjukat a hagyomány szerint a bal vállukra kanyarítva, a férfiak felöltötték ünneplőjüket, és kezdődhetett a mulatság.
Néhány faluban még ma is élnek a pünkösdi hagyományok, játékok, az Alföldön a Pünkösdölés, a Dunántúlon a Pünkösd királyné járás. A pünkösd királyválasztás sajnos teljesen eltűnt, pedig a mai napig él a szólás: Rövid, mint a pünkösdi királyság. Kezdetben vitézi szokás volt, a katonák maguk közül választottak egy évre királyt.
A középkor óta ismert szokás, ekkor ügyességi versenyen (tuskócipelés, karikába dobás) kiválasztották a megfelelő legényt, aki később a többieket vezethette, továbbá a pünkösdi király minden lakodalomba, mulatságra, ünnepségre hivatalos volt, a kocsmákban ingyen ihatott, a fogyasztását a közösség fizette ki később.
A szokások ma már kihalóban vannak, de az ember érzi, ünnepre, pillanatnyi csöndre, játékra, társaságra szükség van most is. Üzenetet hordoznak ezek az ünnepek, az ember és a természet szeretetét hirdetik, csupa olyat, amiben megkapaszkodhatunk, és amik által továbbléphetünk. Most majd Pünkösdvasárnap és hétfő után, a keddek és szerdák hétköznapjaiban.
Tematikus foglalkozás – Európai Unió
A projekt tematikus foglalkozásán a “B” komponens tanulóival az Európai Unió témakörét dolgozzuk fel.
Ma a 2004-ben csatlakozó Litvániával ismerkedtünk. Lexikonokból, atlaszokból és az internetes oldalakról gyűjtöttek adatokat az országról. (Litvánia elhelyezkedése, nagysága, népessége, felszíne és éghajlata, nagyobb városok, stb.) Képeket néztünk meg az ország tájairól. A gyerekek érdekességeket kerestek az interneten: nevezetes épületek, híres emberek, kultúra, … stb. Az internetes ismeretszerzésen túl lehetőség nyílt a foglalkozáson a különböző lexikonok, térképek használatára. A Trakaiban élő lengyel nemzeti kisebbség életéről is beszélgettünk, hiszen az ott lakó pedagógusokkal az oktatás és a kultúra területén is aktív a kapcsolatunk. A foglalkozás végén a játékos tanulásé volt a főszerep. Minden csoport kapott képeket városokról, épületekről, melyeket megfelelően kellett párosítaniuk.
Tantárgyi fejlesztés – Magyar nyelv
A foglalkozás témája: levélírás A levélnek formai és tartalmi követelményei vannak. A megszólítás és az elköszönő formák mellett dátum és aláírás is kerül a levél szövegébe. A megfelelő megszólítás és az elköszönés kiválasztásánál figyelembe kell venni a címzett életkorát, a levélíró és a címzett kapcsolatát. Megkülönböztetünk hivatalos és nem hivatalos leveleket. A levél bekezdésekre tagolódik. Új téma kezdésekor új bekezdést nyitunk. A levélben gyakran teszünk fel kérdéseket is. Ezen ismeretek elsajátítása után mindenkinek az volt a feladata, hogy írjon levelet egy barátjának az általa választott témában kézzel írva és küldje el neki.
Tantárgyi fejlesztés – Matematika
A foglalkozásra mindenki hozott egy általa kiválasztott feladatot a többiek részére, fejlesztve ezzel a kreativitásukat. Bármilyen jellegű lehetett, ami eddigi ismereteinkkel megoldható. A feladatok között volt logikai, fejtörő, interaktív, számolási készséget fejlesztő.
Nyelvi foglalkozás – idegen nyelv – angol
Az idei mérés feladatai. (olvasott szöveg)
Ezen a foglalkozáson az idei mérés feladatait beszéltük meg. Három szöveget kellett a tanulóknak értelmezni és a hozzájuk kapcsolódó feladatokat megoldani. A feladatok egyre nehezedtek, a többségnek az első tűnt a legkönnyebbnek. Megbeszéltük a megoldásokat, miért éppen azok voltak a jó válaszok. Több ismeretlen szó, kifejezés is volt a szövegekben, de a nyelvvizsgákon is így lesz, ki kell tudni szűrni a lényeget. Aki akarta elmondhatta, hogy neki, hogy sikerült megoldani a mérésnek ezt a részét.